منظور از الگوریتمهای گوگل نحوهی رتبه بندی نتایج جستجو در صفحات وب توسط گوگل است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها به تغییرات الگوریتم گوگل حساس هستند، چون بر میزان ترافیک ورودی وب سایتها تاثیر بسزایی دارد. شرکت گوگل تنها از یک الگوریتم برای رتب بندی وبسایتها استفاده نمیکنده بلکه با ترکیب چندین الگوریتم پیچیده جایگاه وب سایت را در کلمه کلیدی جستجو شده تعین میکند.
آشنایی با الگوریتم هوش مصنوعی گوگل
اغلب وب سایتها تلاش میکنند در کلماتی کلیدی مشخصی در صفحه یک گوگل و بین نتایج اول تا سوم باشند تا ترافکی خوبی به دست بیاورند برای این کار نیاز است که عوامل تاثیر گذار در الگوریتمهای هوش مصنوعی گوگل را بدانند تا سئوی خوبی داشته باشند. مشکل اینجاست که هیچ کس در خارج شرکت گوگل درک کاملی از نحوهی عملکرد این الگوریتمها ندارد. با این حال، گوگل راهنماییهایی در مورد الگوریتم هوش مصنوعی گوگل نحوهی رتبه بندی نتایج موتور جستجو گوگل اطلاعاتی ارائه کرده است و آنچه واضح است، نتیجهی استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی باعث شده است تا موتور جستجو گوگل بهترین نتیجه را برای جستجوی هر عبارت ارائه دهد، از نظر محتوا و هم در تجربه کاربری سایت تا مفیدترین پاسخ و با کیفیتترین نتیجه ممکن را کاربران نمایش دهد. امروزه تقریبا هیچ راهی برای دور زدن و غلبه بر الگوریتم به غیر از ایجاد محتوای بسیار باکیفیت نه برای رباتها بلکه برای کاربران وجود ندارد.
۱. الگوریتم رنک برین (Rank Brain)
الگوریتم رنک برین یکی از اصلی بخشهای هوش مصنوعی گوگل است. این سیستم به جستجوی گوگل کمک می کند تا بفهمد کدام موضوعات مرتبط با جستجوی شما هستند یعنی: مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی شد است. این امر دقت نتایج جستجو را بهبود میبخشد، زیرا گوگل را قادر میسازد تا آنچه که کاربر به دنبال آن هست را پیدا کند و از اشتباه گرفتن عبارات جستجو شده با موضوعات مشابه که معنای کاملاً متفاوتی دارند جلوگیری کند.
۲. الگوریتم برت (BERT)
الگوریتم BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. نحوه کارکرد موتور جستجوی گوگل در گذشته متفاوت بود، در گذشته هوش مصنوعی گوگل کلمات را یک به یک به ترتیب پردازش می کرد نتایج دقیق، اما تحت اللفظی بود. گوگل از این الگوریتم هوش مصنوعی برت برای درک بهتر معنی و هدف جستجو کاربران استفاده می کند. الگوریتم برت به کمک پردازش زبان طبیعی (NLP)، درک زبان طبیعی (NLU) و تجزیه و تحلیل احساسات میتواند رابطه هر کلمه را با سایر کلمات یک جمله را درک نماید.
برای مثال اگر در گذشته در گوگل عبارت “تور تهران به اصفهان” را جستجو میکردید گوگل حرف "به" را در نظر نمیگرفت و فکر میکرد شما به دنبال یک تور تهران گردی از مبدا اصفهان هستید. گوگل با در نظر نگرفتن معنی جمله، نتیجه اشتباهی را به شما نشان میداد. اگر الان این عبارت را جستجو کنید نتیجه نمایش داده شده کاملا متفاوت هست و گوگل میفهمد که منظور شما دقیقا چیست و به دنبال چه هستید. این الگوریتم باعث میشود که جستجوهای گوگل دقیقتر شود و کاربر به آنچه که میخواهید را پیدا کنید. البته در زبان فارسی این الگوریتم گاهی دچار اشتباه میشود مثلا زمانی که شما در کیش هستید و به دنبال تور تهران میگردید این الگوریتم به خوبی عمل نمیکند و توری با مقصد کیش را به جای تور تهران به شما پیشنهاد میدهد.
۳. الگوریتم مام ( MUM)
الگوریتم MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model است. گوگل از این الگوریتم به عنوان یک نسخه بسیار قدرتمندتر از الگوریتم BERT استفاده میکند. الگوریتم مام با بهره گیری از تکنیکهای هوش مصنوعی قادربه درک بهتر هدف کلمات پیرامون جستجوها و جستجو در زبانهای مختلف هست. در یک ارائه، گوگل یک مثال از نحوه عملکرد الگوریتم مام بیان کرد:
فرض کنید چنین جملهای را جستجو کردید: “من به کوه سبلان صعود کردهام و حالا میخواهم پاییز آینده به کوه دماوند صعود کنم، برای آماده شدن باید چه کار متفاوتی انجام دهم؟”
الگوریتم مام در واقع می تواند پشت زمینه جستجو را درک کند. این الگوریتم میتواند اطلاعاتی در مورد شباهتها و تفاوتهای دو کوه را به کاربر نشان دهد. همچنین میتواند مقالهای را نمایش دهد که میگوید کدام تجهیزات برای صعود جدید لازم است. اما برای رسیدن به نتیجه بهتر میتوانید عبارتهای مانند ارتفاع کوه مورد نظر، درجه حرارت میانگین در ماه صعود، سختی مسیرهای پیاده روی، تجهیزات مورد نیاز را جستجو کنید.